Klarna växt för fort?

Jag var kund nummer sju, eller nåt sån´t, och har varit med sen Klarna (f.d. Kreditor) startades av tre nittonåringar, och de körde ifrån en källarlokal, och jag varnade redan då för att växa för fort.

Klarna förändrades för några år sedan, och det man klagar på nu är inte riktigt Klarnas fel för det är den enskilde handlaren som skickar ut grundfakturan – ska göra.

Klarna har tagit in nån miljard i riskkapital för att expandera utomlands men samtidigt började man också med; Handla nu, betala i augusti! Delbetalningar, sommarkampanjer och det märktes att man hade en grupp som jobbade hårt på den yttre utvecklingen.

Det märks att man vill tjäna pengar – vilket är okej – men det är inte okej att jag sa till för tre år sen – och inget har hänt – att det är ett helvete att spara ner avräkningsfilerna – för den hanteringen är säkert tio år gammal och omodern – och jag får för hand göra om dem till pdf-filer.

Jag minns att jag sa till en av ägarna; Klarna känns gammalt – på ytan supermodernt men för mig bakom spakarna har intet vettigt hänt på tio år, och utan handlare… inget Klarna. Växande bolag förstår nästan aldrig det; att de försvinner lika fort som de kom om folk ruttnar.

Erik Engellau-Nilsson, pressansvarig på Klarna, skriver i ett mejl att man tar ”väldigt allvarligt på den här frågan” och att man jobbar oavbrutet med att förbättra sina processer. Han nämner en rad anledningar till att en konsument inte fått fakturan eller missat den.

– Exempelvis att man har glömt bort den, inte sett att man har fått mejl från oss, att mejlet har hamnat i spamfiltret eller att man har missat att fakturan sitter på paketet som man har beställt. Oavsett orsak jobbar vi för att minimera risken för att man som konsument ska drabbas av det.

Att det är så många kunder som upplevt problemet kan ha att göra med det stora antalet transaktioner Klarna hanterar, menar Erik Engellau-Nilsson.

– Det är givetvis så att vi inte på något sätt satt detta i system. Det är otroligt beklagligt varje gång en konsument inte upplever att de får perfekt service från oss, och vi tar omedelbart bort avgiften om man kontaktar oss. Läs mer

2 Responses to Klarna växt för fort?

  1. Tomten back in black skriver:

    Så här klantar sig många nätföretag. Skickar man en fysisk vara ska det följa med en faktura eller annat verifikat. En del vill bara ha betalt. Kunden skiter man i.

    • Lena Holfve skriver:

      Jo, det är ju handlaren som har ansvaret för grundfakturan – inte Klarna. De drar på påminnelsemaskinen om du inte betalar, och de tar bort avgiften från kunden om folk klagar, precis som killen som intervjuats säger. Anklagelsen att Klarna satt detta i system är fel.

Kommentera

Translate »
%d bloggare gillar detta: