Ordets Makt trollas bort

imagesJag har tidigare konstaterat att kulturarbetare som Tage Danielsson och Astrid Lindgren kunde välta berg, och som ”värst” var det på 70-talet då Astrid i princip avsätter s-regeringen själv, och Tage påverkade folkomröstningen om kärnkraften, och för att ta kontroll över samhället måste dels folkomröstningar bort, och den typ av kulturarbetare måste bort.

Stäng igen skolorna!
Tidigare hade alla rektorer ett par kronor öronmärkta för att leja in kulturarbetare, och det var mycket vanligt att författare åkte ut i skolorna liksom att teatergrupper gjorde det. Dessa kronor per elev kom ifrån ett avtal som gick ut på att vi vet om att lärare använder våra texter, och betalt fick vi genom att man öronmärkte pengar som blev våra löner då vi var ute i skolorna. istället skapades Fotostatkopieringsfonden, och jag kan ansöka om pengar ur den, påstå att nån eller några av mina böcker används i undervisning och så får jag betalt ur den fonden.

375px-Cornelis_1966Cornelis var en böld i röven på många
Idag delas det ut stipendier ur Cornelis fond, pengar som strömmar in för han har royaltyn även som död, och Cornelis har skrivit att dessa stipendier ska gå till folk som sökt men inte fått statliga stipendier. Han vet, när han bestämmer det, att ett styrmedel är infört i Sverige, och han förstår att en författare av den typ jag själv är kommer aldrig någonsin att få några stipendier – mer än möjligen ur Cornelis fond. (Jag har inte sökt.)

Isolera alla kulturarbetare ifrån verkligheten!
Jag har tidigare skrivit en artikel om den rent kriminella upptaxering jag har överlevt, och den hade aldrig kunnat hända om jag hade sorterats in som kulturarbetare. Vi fick i början av 80-talet egna taxeringsnämnder. Jag bodde på Kungsholmsgatan 17 men tillhörde Huddinge skattekontor, och den speciella Konstnärstaxeringsnämnden.

Vi fick en egen arbetsförmedling – Kulturarbetarförmedlingen
Specialutbildade charmknuttar på såväl Konstnärstaxeringsnämnden som Kulturarbetarförmedlingen lägger på många sätt bomull runt presumtivt farliga människor; de som kan skriva, sjunga, dra publik. När jag sen slutar som yrkesförfattare tar det något år och jag avförs ifrån Konstnärstaxeringsnämnden och stuvas in i den där jag de facto bor, och då är det slut på specialutbildade charmknuttar.

Bana väg för de likgiltiga!
Ett klassiskt drogsymtom är likgiltighet (som räknas som en dödssynd) och från mitten av 70-talet och framåt får vi en uppsjö författare, artister, teaterfolk som senare har kommit att kallas för ”rödvinsvänstern” och som är just likgiltiga inför vad som händer i Sverige. Även om de inte var likgiltiga lever de ändå inte samma liv som folket eftersom de är isolerade ifrån folket på en uppsjö olika sätt där Konstnärstaxeringsnämnden bara är en av dem.

Kändiseriet drar igång
Idag gör man pappgubbe av Ranelid, och han presenteras som nån form av rockstjärna, och det skapas program som ”Stjärnorna på slottet” och kändiseriet, som är extremt i Sverige, har till uppgift att lära oss av med privatliv samt ytterligare isolera de som kan skriva, framträda, dra publik ifrån folket. Ranelid är också ett bra exempel på att fokus ska ligga på superegon som sällan förmår lyfta blicken från sin egen navel.

Om man kikar från 2014 bakåt mot 1974 – 40 år – ser man med all önskvärd tydlighet att de som borde inneha Ordets Makt är superkontrollerade, ointresserade av folket, isolerat ifrån det, och jag talar ibland med så kallade ”offentliga personer” som jag har känt sen jag jobbade som yrkesförfattare mellan 1984 – 1992 och de läser sin DN, sitt AB och de vet mycket, mycket lite om hur vanligt folk har det eller tänker. Inte ens en sån som författaren Sven Wernström vet att vi är en stat i EU, de vet överlag väldigt lite.

Förakt för intellektuella och kulturarbetare ska skapas
Om jag frågar svenskar tror nio av tio att kulturarbetare, utom Mankell och några till, lever på bidrag, och det är man förbannat på. Sanningen är den att om du går idag till bibblan och lånar en av de böcker jag har skrivit faller det ut nån krona i biblioteksersättning. Du får låna min bok gratis; staten ersätter upphovsmannen MEN… jag får inte ut hela beloppet ifrån ditt lån. Jag får en del av den men det mesta går in i Författarfonden. Där sitter det folk som bestämmer vem som ska få och inte få pengar, och en sån som jag lär nog inte få några.

Tidigare kunde man tjäna bra med pengar genom att åka ut till skolorna
Nu är det inte speciellt vanligt om man jämför, och nu ska folk söka ur Fotostatkopieringsfonden, och eliten har 100% kontroll vilka som ska få ha en röst och inte. Internet spränger det delvis liksom att e-boken kommer att göra det liksom bolag som www.publit.se.

Cornelis fattade
secondColumnFör han bestämde innan han dog: Pristagaren ska vara minst 35 år och skriva, sjunga eller framträda på svenska. Pristagaren får inte tidigare ha erhållit ett statligt/kommunalt/fackligt stipendium.

Varför var inte Cornelis likgiltig?
Vi vet alla att han söp och knarkade, och mitt svar är att han var en urtypisk B-alkoholist. De kan bibehålla intresse för något annat än sig själva.
Nu är det runt 20 miljoner i den fonden – tack Cornelis! Måtte de som bestämmer i den fonden fatta vad du fattade…

Idag har vi det här som inte hade varit möjligt att genomföra på 70-talet:

jansson_torstenHallå där Gertrud Larsson, Ibsenprisad dramatiker, vars nyskrivna satir om krisen i Glasriket, ”Glasjesus” flyttas från Kosta Folkets hus där den skulle ha haft premiär i juni. Styrelsen har meddelat Regionteatern Blekinge Kronoberg att pjäsen uppfattas sonew_labour_new_fascismm ett påhopp på Torsten Jansson, ägare av Orrefors Kosta Boda-koncernen.

– Det är beklämmande och fegt av Kosta Folkets hus att inte ta emot uppsättningen. Folkets hus är ändå en del av arbetarrörelsen och pjäsen är skriven ur glasarbetarnas perspektiv. Det är också skrämmande att Torsten Jansson har så stor makt i bygden. Pjäsen har inte ens haft kollationering innan censuren slår till. Läs mer

”Arbetarrörelsen” finns inte längre, inte som förr, och det hänger samman med att den krossas alltid då fascism byggs. Skriv ut schemat, studera det, följ utvecklingen – du kommer att känna igen massor, redan.

Cause_Effect_Fascism

Kommentera

Translate »
%d bloggare gillar detta: